Dag 11 in Laza - Reisverslag uit Laza, Spanje van Dimphy Sande-Kessels - WaarBenJij.nu Dag 11 in Laza - Reisverslag uit Laza, Spanje van Dimphy Sande-Kessels - WaarBenJij.nu

Dag 11 in Laza

Door: Dimphy

Blijf op de hoogte en volg Dimphy

16 Augustus 2015 | Spanje, Laza

Hallo allemaal,
Afgelopen dagen heb ik geen computer gezien en weinig wifi. Zit nu in een bar in Laza en ga het weer op mijn mobiel proberen. Er is wel weer het een en ander te melden! Op dinsdagmiddag ben ik het stadje Puebla de Sanabria gaan bekijken. Leuke oude straatjes, een heus kasteel. Er werd hard gewerkt aan de versiering van de stad, vlaggen en vaandels werden opgehangen voor een middeleeuws festival. Het zag er al sfeervol uit. Op woensdag ben ik naar Requejo gelopen, 12 km. Vlak voordat ik vertrok, sprak ik een Spanjaard die samen met zijn vrouw die dag ook naar Requejo ging lopen en naar dezelfde herberg zou gaan die ik gepland had. De hospitalero had me dringend geadviseerd over de weg te lopen omdat de Camino zelf door werkzaamheden voor de aanleg van het spoor voor de hogesnelheidstrein niet begaanbaar was. Helaas bleek later dat dat niet nodig was geweest. De herberg in Requejo was erg fijn, met echte handdoek en lakens! De volgende dag naar Lubián. Gelukkig was de Camino niet verstoord door het werk aan het spoor. Maar het was bewolkt en af en toe miezerde het. Het was echt koud. Toen het ook nog mistig werd, heb ik besloten niet over de pas te gaan maar via een tunnel. Het laatste stukje toch weer over de weg op advies van de eigenaar van een bar onderweg. In Lubián bleken opeens nog 6 andere wandelende pelgrims in de herberg te zijn. Waar die nou opeens allemaal vandaan kwamen. Grappig is dat! Vrijdag 25 km naar A Gudiña. Weer bewolkt maar niet meer zo koud, perfect wandelweer. En een hele mooie route, heel afwisselend door bos en later door heide met rotsen. Heel goed aangegeven! Gelukkig heeft het de laatste tijd niet echt geregend want de route liep langs nu drooggevallen beddingen. Op veel plekken waren speciaal stapstenen neergelegd. Jammer genoeg ontdekte ik de volgende ochtend bedwantsen. Erg vervelend! Maar goed, zaterdag weer verder naar Campobecerros 20 km. Weliswaar bijna de hele route over een kleine verharde weg, maar fantastische vergezichten! Ik heb bijna meer stilgestaan dan gelopen. En absolute stilte! Omdat ik vermoedde dat ik die avond alleen in de herberg zou zijn, had ik besloten in een hostel te slapen waarvan ik gehoord had dat het goed is. Maar.... toen ik de deken opensloeg. ...bedwantsen! Ik heb meteen mijn spullen gepakt en ben verhuisd naar de herberg waar ondertussen vier fietsers waren aangekomen. Een perfecte herberg! En het leuke was dat de fietsers meteen vroegen of ik 's avonds met hen mee wilde gaan eten. Had ik door al dat gedoe opeens een hele leuke avond! Vandaag naar Laza. Ondertussen zijn ook andere pelgrims aangekomen. Het Spaanse echtpaar is verder gegaan. De meesten lopen wel 30 km. Dat vind ik echt te veel. Eem ander Spaans echtpaar dat ik op allerlei onverwachte momenten weer tegengekomen ben, is naar huis. Dus wie weet wie er nu weer op mijn pad komen! Het was vandaag ook weer bewolkt maar duidelijk warmer dan de afgelopen dagen. Vandaag was ook weer een mooie route. En weer die absolute stilte (misschien ook omdat vanwege het weekend niet aan het spoor gewerkt wordt; je ziet in de dalen wel waar gewerkt wordt). Ik verbaas me wel over de dorpjes. Heel veel vervallen huizen met daartegenaan nieuwe huizen gebouwd. En er wonen maar weinig mensen. Beste allemaal, ik stop er weer mee. Ik hoop dat ik dit verhaal goed verstuurd krijg. Ik heb al een keer opnieuw moeten beginnen. ... Heel veel groetjes en tot de volgende keer! Dimphy



  • 16 Augustus 2015 - 16:38

    Wendela:

    Alweer 11 dagen onderweg, tsjonge, dat gaat snel! Ohjee, al 2x beestjes, heb je ze nog kunnen afschudden of heb je nu "gezelschap" in de slaapzak :-/

    Ik lees je verhalen weer met veel plezier. Zelf vind ik kou veel prettiger om in te wandelen dan hitte, liever nat van regen dan nat van zweet, is wel minder vermoeiend.

    Veel wandelplezier weer! Wendela

  • 16 Augustus 2015 - 16:40

    Frans:

    Gelukkig een bericht en het is goed doorgekomen!
    Stilte is een weelde en een van de mooiste ervaringen. Zo te zien maak je het heel goed.
    Alleen die bed wantsen zijn/worden zo langzamerhand een echte plaag. Typisch dat je het koud hebt gehad en dat in Spanje. In onze regio was het broeierig warm. Vandaag een stuk koeler na eindelijk eens een flinke bui regen. Alle goeds en geniet ervan. Benieuwd naar je volgende verhaal. Frans

  • 16 Augustus 2015 - 17:06

    Mariet:

    Alweer goed bezig zeg! Wat vervelend die bedwantsen. Hoop dat je nog veel leuke mensen mag ontmoeten! Veel wandelplezier nog. Gr. Mariet

  • 16 Augustus 2015 - 17:23

    Bernadette :

    Hoi Dimphie, weer een verslag, dat goed is doorgekomen. Heel goed en duidelijk te lezen. Laat je die akelige beestjes wel daar!!!!!! Brrrr, ril al bij de gedachte. Wederom bewonderen wij jouw inzet en je enthousiasme. Geniet van je tocht. Veel wandelplezier en groetjes van ons. Bernadette.

  • 16 Augustus 2015 - 18:53

    Toos :

    Hoi Dimphy,

    Wat weer een mooi verhaal. Goed dat je alert bent op de bedwantsen. Jammer dat het moet.
    Wat je schrijft over de stiltes vind ik prachtig. Daarvan krijg je echt een geluksgevoel. Dat zijn de momenten die je bijblijven en kan koesteren. Knap hoe je het allemaal doet.
    Nog heel veel fijne (stille) momenten en plezier met andere wandelaars.

    Toos

  • 16 Augustus 2015 - 19:36

    Jos & Leonie:

    Mooi verhaal weer Dimphy !
    We blijven je vorderingen met belangstelling volgen. Ik doe je het niet na, elke dag zo'n 20 kilometer. Maar ja, wij zijn dan ook niet zo geoefend als jij.
    Leuk dat je steeds weer nieuwe levende wezen en weesjes tegenkomt. Naar we begrijpen minder steeds dezelfde mensen en meer verschillende. Leuk toch.
    En ja die kleine beestjes, da's lastig. Maar misschien kun je er een paar meesmokkelen, als speelkamaraatje voor Flip of zo (of voor diens baasje, als die lastig is ) ? Het is maar een idee.
    Geniet van alles wat je tegen komt, de mensen, de stilte, het uitzicht en al het andere.
    Succes met het vervolg en houd ons op de hoogte !

  • 16 Augustus 2015 - 19:48

    Henk En Marijke:

    Leuk om je verhaal te lezen. Je schrijft zo dat ik het voor me zie gebeuren. Mooi! Kan me voorstellen dat de stiltes indrukwekkend zijn. En dan steeds weer verrast worden door wie je ontmoet en wie er in de herberg zijn, klinkt boeiend. We zijn nu al benieuwd naar de volgende aflevering van je verhalen.
    Veel plezier in je verdere tocht!

  • 16 Augustus 2015 - 23:00

    Jeannette:

    Hoi Dinphy,
    Bedwantsen ken ik ( gelukkig) niet! Ze hebben wel een vriendelijke naam?!? Jij bent ervaringsdeskundige, begrijp ik, lijkt me erg onaangenaam, beestjes in je bed! Is er een site waar je alle ervaringen van andere pelgrims met de herbergen kunt lezen of zijn dat de verhalen onderweg?
    we blijven jouw reis graag volgen!
    Hartelijke groet, ook namens Vincent, Jeannette

  • 17 Augustus 2015 - 20:48

    Thiela:

    Hoi Dymphy, mooi verslag, ik bewonder je doorzettingsvermogen. Ik moet er niet aan denken, dat je bij aankomst weer verder moet vanwege de hygiëne. Zorg dat je gezond weer terugkomt. groet Thiela

  • 17 Augustus 2015 - 21:46

    Helma:

    Hi Dimphy, wat een enerverende reis weer. En heel anders dan de vorige keren. Alleen de beestjes zijn oude bekenden en deze wil je nu juist niet tegenkomen. Ik blijf de kameraadschap tussen de wandelaars en de oprechte interesse in elkaar heel bijzonder vinden. Dat levert ook kostbare ervaringen op. Blijf genieten van alles wat op je pad komt en een goede reis verder.
    Groetjes, Helma

  • 18 Augustus 2015 - 11:42

    Marijke Thijsse:

    Hi Dymphy, wat klinkt/leest het allemaal prachtig. Ik zie je wandelen en genieten en natuurlijk af en toe afzien, maar dat hoort erbij. Mooi om allerlei mensen te ontmoeten en meteen contact te hebben. ook hier zie je weer hoe mooi de natuur is. Heel succes, plezier, genieten en mooie contacten!
    Wij gaan morgen naar Italië. Begin september zijn we terug en ga ik de rest van je camino lezen.
    liefs en groetjes, Marijke

  • 18 Augustus 2015 - 14:35

    Merlijn:

    Fijn verhaal weer mam, leuk om zo toch een beetje bij je te zijn! Tot heel snel! xxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Laza

Camino Sanabres

Mijn vierde Camino.

Recente Reisverslagen:

06 September 2015

Botafumeiro

31 Augustus 2015

Weer thuis!

28 Augustus 2015

In Santiago de Compostela

26 Augustus 2015

Dag 21: in Santiago de Compostela

24 Augustus 2015

Dag 19: in Bandeira
Dimphy

Actief sinds 10 Juli 2015
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 10116

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2015 - 29 Augustus 2015

Camino Sanabres

Landen bezocht: