Dag 13: in Xunqueira de Ambía - Reisverslag uit Laza, Spanje van Dimphy Sande-Kessels - WaarBenJij.nu Dag 13: in Xunqueira de Ambía - Reisverslag uit Laza, Spanje van Dimphy Sande-Kessels - WaarBenJij.nu

Dag 13: in Xunqueira de Ambía

Door: Dimphy

Blijf op de hoogte en volg Dimphy

18 Augustus 2015 | Spanje, Laza

Hallo allemaal,
Weer twee dagen verder gelopen. Ondertussen kom ik steeds meer pelgrims tegen, wel allemaal Spanjaarden. Toen ik met de 4 fietsers at, sprak er een gelukkig Engels. Die maaltijd was trouwens wel bijzonder. Het was in een kleine bar, in een heel klein dorpje. 's Middags had ik daar al koffie gedronken. Opvallend is dat er altijd wel mensen in zo'n bar zijn. In deze zaten ' s middags een paar oude vrouwen in waarschijnlijk afgedankte leunstoelen binnen in de bar te kletsen. Ik had toen niet gezien dat er achter de toonbank van de bar (meteen klein levensmiddelenwinkeltje , het enige van het dorp en nauwelijks iets te krijgen) tafels stonden. Daar hebben we ' s avonds gegeten en heel lekker. Echte streekgerechten en eindigend met zelfgemaakte koffielikeur. Dat zijn leuke onverwachte dingen, toch nog leuk om te vertellen. Op maandag ben ik naar Vilar de Barrio gelopen, 20 km. Ik vind de route erg mooi. En weer die stilte. Over de dorpjes blijf ik me verbazen. Zo veel vervallen huizen. En uitgestorven. Van de bewoonde huizen zitten alle ramen en deuren potdicht maar je hoort wel stemmen. En dikke tralies voor alle ramen en ook nog de rolluiken naar beneden. De Camino liep via Alberguaría. Daar is een bar en herberg waarvan alle muren en plafonds vol hangen met schelpen. Op elke schelp staat de naam van een voorbij gekomen pelgrim met de datum. Ongelofelijk! Mieke Schrieks had me verteld op welke dag in 2012 zij daar geweest is. De hospitalero wist precies waar ik moest zoeken en inderdaad was de schelp snel gevonden. Leuk! Ook mijn schelp zal daar komen te hangen! Besloten om nog 7 km verder te lopen naar Vilar de Barrio. Mooie moderne herberg. In mijn gids staat wel dat tegenover de herberg op nummer 17 een bar zou zijn waar je goed kunt eten, maar dat was een woonhuis. Maar medepelgrims namen me 's avonds mee. En inderdaad: een oudere dame heeft daar een bar en kookt. Heel bijzonder! Ook weer een verrassing! Vandaag 14 km gelopen naar Xunqueira de Ambía. Weer een mooie route. Holle bospaden, heide en mooie vergezichten. Vanochtend was het wat mistig maar helemaal niet koud. Ondertussen is het nu onbewolkt en volop zon. De laatste dagen waren licht bewolkt en niet te heet. Wat mij betreft blijft dat zo! De herberg hier is ook vrij nieuw en goed. En tot mijn verbazing vol! Het wordt duidelijk drukker naarmate we dichter bij Santiago komen. Nou, dat was het weer voor nu. Heel erg bedankt voor de leuke reacties! Tot de volgende keer! Veel groetjes, Dimphy

  • 18 Augustus 2015 - 16:54

    Wendela:

    ha, ben ik gewoon de 1e die een berichtje achterlaat :-D Ik zat nét achter m'n computer en me juist af te vragen 'hoe zou het met Dimphey zijn', en hop, een verslag on demand! Da's pas service voor de thuisblijvers ;-)

    Je maakt weer een hoop mee, en het is zo fijn dat je ook de landschappen erbij beschrijft, dat geeft meteen een beeld, ik kan alles zo voor me zien.
    Als je zo'n enorme lap tekst op je telefoon hebt getikt vind ik dat ook een prestatie, straks krijg je ook nog blaren op je vingers ;-)

    Je hebt nog niet geschreven of je blaren hebt, eigenlijk. Hoe is 't met de voetjes, willen die nog mee? En deze keer nog nergens over gestruikeld? (dat had je al 2x meegemaakt)

    Ik vind het eigenlijk stiekem een beetje jammer dat je alweer bijna in Santiago bent, dan moeten we 't hier weer zonder je mooie verslagen doen. Wij zijn afgelopen vrijdag een dagje Den Bosch gaan doen: high tea bij een heel leuk tentje in de korte Putstraat, even de Sint Jan in om nog eens van de mooie ramen te genieten, even boeken shoppen bij van Heijnen, een visje op de markt aan de voeten van Jeroen Bosch, een rondvaart door de binnendieze (had Paul nog nooit gedaan!), een wandeling langs de citadel en 's avonds uit eten :-) Dus even genieten van het goede Brabantse leven, maar zulke avonturen als de jouwe maken we voorlopig niet. Het leventje in Nederland gaat z'n gangetje :-)

    Stapze weer, en een goede weg!
    Wendela en Paul

  • 18 Augustus 2015 - 19:49

    Frans:

    Wat heerlijk toch van zo'n Camino. Je hoeft je alleen zorgen te maken over goed eten en een bed. En daarnaast krijg je dan ook nog aardige mensen op je pad en mooie vergezichten in een prachtige natuur. Wat heeft een mens meer nodig om gelukkig te zijn.....
    Je komt al in de buurt van Ourense en dan nog 'maar' goed 100 km.
    Alle goeds en zoals altijd: Ultreya!!

  • 19 Augustus 2015 - 14:32

    Marian Geerlings :

    Hoi Dimhy
    fijn dat ik nu je wandeltocht weer kan volgen. Wat een mooie route wandel je weer.
    Nog mooie wandeldagen met mooie verassingen en contacten.

    We hebben genoten van Cuba. Het was fijn om Jolien en Mathijs weer te zien en met ze te reizen. Wat zeker gezellig was, met die humor van je zoon.
    Heel veel groetjes Marian

  • 20 Augustus 2015 - 11:27

    Truus Janse-Verhaar:

    Hoi Dimhy ,

    Wat heerlijk om te lezen dat het je goed gaat .
    Ik ben je nog maar net gaan volgen . Ik ga nu met mijn aantekeningen jouw reis volgen en er komen weer veel herinneringen boven !!
    Zelf heb ik ook een prachtige reis gehad ZONDER blaren . Wel elke dag afgeplakt en me beperkt to 20 à 24 km . Met een paar keer een klein uitschietertje .
    Leuke ontmoetingen gehad , nou ja dat ken je wel !!
    Rinse heb ik inderdaad ontmoet in Astorga , we hebben nog een paar dagen samen gelopen maar het was toch te langzaam voor hem dus is hij doorgelopen om in Santiago op mij te wachten.
    Ik vond het ook wel lekker om mijn eigen tempo te kunnen blijven lopen en het alleen lopen was een goede ervaring .
    Dimhy jij nog een fijne voorspoedige camino en geniet er lekker van maar dat doe je vgs mij wel .
    Lieve groet en buen camino , Truus .


  • 20 Augustus 2015 - 11:47

    Lodewijk:

    Ha die Dimphy,

    Geweldig om al je verslagen van je pelgrimage te lezen. Ik bewonder je uithoudingsvermogen
    en ik ben ook een beetje jaloers dat ik de tocht maar Santiago nog niet gemaakt heb en jij nu al voor de tweede keer!
    Het lopen valt mij niet meer zo makkelijk na al die tochten als de GR5 en de GTA. Maar je daagt me met deze tocht wel weer uit... Er loopt een Jacobuspad hier in de buurt langs mijn huis in de Dordogne via Perigueux naar St Jean Pied de Port. Wie weet komt het er ooit nog van!

    Ik vraag me wel af waarom je een tweede tocht bent gaan maken en ook weer geheel alleen.
    Raak je zo je onderwijszorgen kwijt zo die er al zijn? Voor mij ligt dat al lang achter me en ik kan het me haast niet meer voorstellen hoe het daar was. Hoe lang moet je nog werken voor je definitief eindeloos kunt gaan wandelen...

    Ik wens je nog een mooie tocht toe en als je weer in Santiago aankomt hoor ik het graag.
    Hou je taai en geniet van het leven.

    Lodewijk

  • 20 Augustus 2015 - 11:48

    Lodewijk:

    Ha die Dimphy,

    Geweldig om al je verslagen van je pelgrimage te lezen. Ik bewonder je uithoudingsvermogen
    en ik ben ook een beetje jaloers dat ik de tocht maar Santiago nog niet gemaakt heb en jij nu al voor de tweede keer!
    Het lopen valt mij niet meer zo makkelijk na al die tochten als de GR5 en de GTA. Maar je daagt me met deze tocht wel weer uit... Er loopt een Jacobuspad hier in de buurt langs mijn huis in de Dordogne via Perigueux naar St Jean Pied de Port. Wie weet komt het er ooit nog van!

    Ik vraag me wel af waarom je een tweede tocht bent gaan maken en ook weer geheel alleen.
    Raak je zo je onderwijszorgen kwijt zo die er al zijn? Voor mij ligt dat al lang achter me en ik kan het me haast niet meer voorstellen hoe het daar was. Hoe lang moet je nog werken voor je definitief eindeloos kunt gaan wandelen...

    Ik wens je nog een mooie tocht toe en als je weer in Santiago aankomt hoor ik het graag.
    Hou je taai en geniet van het leven.

    Lodewijk

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Laza

Camino Sanabres

Mijn vierde Camino.

Recente Reisverslagen:

06 September 2015

Botafumeiro

31 Augustus 2015

Weer thuis!

28 Augustus 2015

In Santiago de Compostela

26 Augustus 2015

Dag 21: in Santiago de Compostela

24 Augustus 2015

Dag 19: in Bandeira
Dimphy

Actief sinds 10 Juli 2015
Verslag gelezen: 336
Totaal aantal bezoekers 10129

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2015 - 29 Augustus 2015

Camino Sanabres

Landen bezocht: