Dag 2: in Santa Croya de Tera - Reisverslag uit Santa Croya de Tera, Spanje van Dimphy Sande-Kessels - WaarBenJij.nu Dag 2: in Santa Croya de Tera - Reisverslag uit Santa Croya de Tera, Spanje van Dimphy Sande-Kessels - WaarBenJij.nu

Dag 2: in Santa Croya de Tera

Door: Dimphy

Blijf op de hoogte en volg Dimphy

07 Augustus 2015 | Spanje, Santa Croya de Tera

Hallo allemaal,
Zowaar een herberg met een ´ouderwetse´ computer. Ik grijp
meteen de gelegenheid aan om op mijn blog te schrijven. Het priegelen op mijn mobiel is nogal een gedoe. En dan heb ik een hele tijd geschreven en is het nog maar een klein stukje. Om nog maar te zwijgen over de vele keren dat wifi weigert en ik opnieuw moet beginnen.
Afgelopen woensdag heeft Jos mij afgezet bij de herberg van Granja de Moreruela, ´of all places´... Zo´n typisch Spaans dorpje waar niets te beleven is. Mijn vrees dat er geen pelgrims in de herberg zouden zijn, was gelukkig ongegrond: het was vol! Twintig pelgrims! De volgende dag gingen acht daarvan verder en die heb ik in de volgende herberg in Tábara weer ontmoet.
In de plaatselijke bar in Granja de Moreruela kon gegeten worden en dat heb ik in gezelschap van een Franse en een Poolse gedaan. Gezellig!
De volgende morgen vertrok iedereen al in het donker, maar dat vind ik niet prettig. Om 7 uur is het wel licht genoeg om te gaan. Het is wel erg fijn om in de frisse ochtenduren te lopen. Rond half 10 voel je de kracht van de zon al toenemen. Na 20 kilometer zou in een klein dorpje een (nood)herberg zijn: geen officiële maar wel voor pelgrims ingericht. De herberg daarna was in Tábara, 7 kilometer verder. Mijn gemiddelde zit op 18 kilometer, 27 vond ik wel erg veel, maar toen ik in het dorpje aankwam, bleek dat de noodherberg deze week in gebruik is als feestzaal voor de dorpsfeesten. Dus uiteindelijk toch 27 km gelopen. In de loop van de dag werd het behoorlijk heet en er was geen schaduw. Pfff!
De herberg in Tábara bleek wel heel bijzonder. De hospitalero wil de traditie van de Camino in ere houden en heeft zo een en ander voor de pelgrims geregeld: welkom met heerlijk koud (!) water, klein Caminogeschenkje, gezamenlijke avondmaaltijd (heerlijk), bewust geen internet of wifi, gewekt worden met muziek, gezamenlijk ontbijt, persoonlijke Caminowens. Het was er prettig toeven.
Vanochtend was iedereen weer weg voordat het licht werd. De eerste herberg na deze is in Santa Croya de Tera ( 23 kilometer) en 1 kilometer daarna nog een in Santa Marta de Tera. Iedereen zou naar de laatste gaan omdat die goedkoper is. Mij was door meerdere mensen de eerste herberg aanbevolen, maar omdat ik morgen niet weer 27 kilometer wil lopen (wat de anderen wel gaan doen), maar na 13 kilometer wil stoppen, besloot ik ook naar de laatste herberg te gaan. Waarschijnlijk zal ik veel minder pelgrims ontmoeten dan andere jaren, want op deze Camino zijn er niet zo veel. Dus een avond in een groep doorbrengen vond ik belangrijker.
Toen ik aankwam, werd mij meteen verteld dat ze op een van de bedden kleine beestjes hadden gezien, geen bedwantsen beweerden ze, maar wat het dan wel voor beestjes waren, wisten ze ook niet. Op de muur hing een briefje dat de herberg een maand geleden ontsmet is, maar de lakens waren niet schoon. In de hal stond een spuitbus, dus men besloot daarmee te spuiten. Degene die oog houdt op de herberg zou pas tegen de avond komen. Na mijn ervaringen met bedwantsen op de Camino Francés en de situatie in deze herberg, heb ik besloten terug te gaan naar de eerste herberg. Dit is een hele schone privéherberg en zojuist zijn twee Spaanse pelgrims aangekomen, dus ik ben vanavond in ieder geval niet alleen.
Het lopen ging vandaag goed, ik was al tegen tweeën in de herberg, ben dus daarna nog wel verhuisd. Ik voel wel dat ik 2 dagen achter elkaar meer dan gemiddeld gelopen heb, dus morgen maak ik een kortere dag. Jammer dat ik mensen uit het oog ga verliezen, maar mijn eigen tempo lopen vind ik belangrijker.
Nou, dat was het dan voor nu. Hopelijk vind ik nog ergens een ´ouderwetse´ computer, zo niet, dan priegel ik op mijn mobiel.
Veel groetjes en tot de volgende keer,
Dimphy





  • 07 Augustus 2015 - 22:37

    Toos:

    Hallo Dimphy,

    Jouw eerste verslag is direct raak. Wat dapper om direct al zoveel te lopen. Om uiteindelijk toch voor je eigen tempo te kiezen is erg knap van je. Maar je hebt al zoveel ervaring om te weten dat je de tocht anders niet succesvol zult kunnen lopen.
    Ik ga je weer volgen op deze tocht en wens je veel sterkte in de hitte.
    Geniet ervan!

  • 08 Augustus 2015 - 21:42

    Jos En Leonie:

    Hoi Dimphy,

    Knap hoor, wéér een Camino ! Ik vraag me af: hoeveel verschillende camino's zijn er eigenlijk en hoeveel heb je er nog níét gehad ?
    380 km is met de auto al een heel eind (afstand Oisterwijk-Parijs), dus te voet lijkt me dat (bijna) een onoverbrugbare afstand. Maar ja, wij zijn natuurlijk niet zo geoefend als jij en je hebt - zo begrijp ik - veertien dagen kunnen wennen aan het Spaanse klimaat en kunnen uitrusten (hoewel, met jouw Jos in de buurt ???).

    Geniet van de wandelingen, neem voldoende tijd voor (zelf)reflectie, rust op tijd uit en beperk je in de afstanden, zo luidt mijn advies vanuit mijn comfortabele luie stoel en in een zelfde soort klimaat als waarin jij ronddoolt.

    Houd ons gedetailleerd op de hoogte, wij volgen je met belangstelling.

    Groet

  • 08 Augustus 2015 - 22:09

    Bernadette Van Susante-Canoy:

    Hallo Dimphy,
    Knap hoor, deze zoveelste camino naar Santiago. Wij hebben jouw verslag weer met veel plezier en bewondering gelezen. Heel knap en sterk dat je jouw eigen tempo bepaalt. Wij wensen jou heel veel succes en kijken weer uit naar de volgende reisverslagen. Groetjes van Jan en Bernadette.

  • 09 Augustus 2015 - 07:46

    Anton En Anniek:

    Hallo Dimphy,

    Weer van start lezen wij. Heel veel plezier weer. Je verslag klinkt weer als vanouds met de bekende gezellige ontmoetingen en perikelen:-))
    Heel veel loop plezier.
    Xx van A&A

  • 09 Augustus 2015 - 08:42

    Mariet Keizer:

    Dimphy,
    Succes met het wandelen, gaat je vast weer een hoop leuke verhalen en gebeurtenissen opleveren.
    We horen het wel weer, ga je volgen.

  • 09 Augustus 2015 - 08:50

    Frans:

    Dag moedige Peregrino!
    Het is weer echt 'Camino' zoals je jouw ervaringen met ons deelt. Pas maar goed op jezelf en gelukkig doe je dat. Geloof maar dat het bij mij ook kriebelt. Wellicht dat ik 13 sept. ook aan mijn 4e ga beginnen.
    Tegen die bed wantsen kun je niet veel meer doen dan spuiten en een goede matrasovertrek. Hoor er de laatste tijd weer meer van. Moeilijk uit te roeien.
    Zie met veel belangstelling uit naar je nieuwe Camino-ervaringen. Alle goeds en we denken aan je. Marretje en Frans.

  • 09 Augustus 2015 - 10:06

    Mieke Jonkman:

    Hoi Dimphy,
    Heerlijk om je ervaringen weer te lezen, het klinkt zo vertrouwd! Je wist al dat de afstanden erg lang waren, je ervaring heeft je geleerd wat je aankunt op een dag. Het lijkt me een soort "thuiskomen" als je de eerste andere Camino wandelaars tegenkomt. Geniet er weer van, het is en blijft bijzonder. Liefs,
    Mieke

  • 09 Augustus 2015 - 12:47

    Helma:

    Hoi Dimphy,
    Leuk om je verslag te lezen. Blijf vooral genieten van weer een unieke ervaring. Het is toch iedere keer anders. Slim ook om in je eigen tempo te gaan lopen. Dat is toch de beste manier om het vol te houden. Hopelijk ontmoet je ook deze keer veel interessante mensen. En misschien ook wel oude bekenden.
    Wandel ze en veel plezier.
    Liefs, Helma

  • 10 Augustus 2015 - 20:51

    Anja Mulder:

    Hoi Dimphy,
    Leuk om je verslagen weer te lezen. Succes met deze nieuwe uitdaging! Succes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santa Croya de Tera

Camino Sanabres

Mijn vierde Camino.

Recente Reisverslagen:

06 September 2015

Botafumeiro

31 Augustus 2015

Weer thuis!

28 Augustus 2015

In Santiago de Compostela

26 Augustus 2015

Dag 21: in Santiago de Compostela

24 Augustus 2015

Dag 19: in Bandeira
Dimphy

Actief sinds 10 Juli 2015
Verslag gelezen: 393
Totaal aantal bezoekers 10131

Voorgaande reizen:

06 Augustus 2015 - 29 Augustus 2015

Camino Sanabres

Landen bezocht: